Blog

Faza techniczna projektu, ale z rumieńcami

Faza techniczna projektu, ale z rumieńcami

Tak to można określić - projekt nabiera rumieńców, chociaż jest w fazie technicznej (web/baza danych).

Natomiast wieści są tym razem pozytywne, więc weekend będzie udany :)

 

Wartość dodana projektu - obsługa kilku JST

Jak wspominałem wcześniej oraz w czasie prezentacji na Zlocie fanek i fanów jawności – poszedłem strukturalnie w możliwość obsługi umów z kilku jednostek w ramach mojego jednego rejestru. Technicznie to już sprawdziłem na małej próbie danych i działa bez zarzutu.

Ta możliwość wzbudziła zainteresowanie zarówno na Zlocie jak i po nim, tak więc po uruchomieniu projektu dla mojej gminy będę testował (głównie pod względem wydajnościowym) zakres dodawania umów z kolejnych JST.

Tutaj mam już pomysły na kolejne rozwinięcia funkcjonalności, ale o tym kiedyś później ;)

 

Import danych - testy, testy, testy

Import danych to wydawałoby się jednorazowa funkcjonalność, ale jednak bardzo ważna. W sytuacji obsługi większej liczby JST - to już nie jednorazowa funkcjonalność i staje się w projekcie kluczowa.

Testuję import na małych próbkach danych, aby wychwycić jak najwięcej potencjalnych źródeł błędów importu.

To na tyle ważne, że nie chcę tutaj się spieszyć - ta opcja ma być potem udostępniona tym zainteresowanym osobom, które będą chciały wgrać swoje rejestry do mojego systemu. Jaka strona kodowa, gdzie musi być cudzysłów, a gdzie go nie może być – to bardzo istotne detale w czasie importu.

 

Dodatkowa funkcjonalność - podsumowanie kwotowe wyników

Wydawać się może, że to banalna sprawa, ale proszę pamiętać, że nie jest to system dedykowany, lecz dostosowanie działania uniwersalnego modułu katalogowego do rejestru umów.

Tej opcji nie ma w standardzie modułu katalogowego: podsumowanie wartości kwot z wyników wyszukiwania.

Jednak ta funkcjonalność z punktu widzenia rejestru umów wydaje się bardzo potrzebna, więc przeprowadziłem negocjacje trójstronne (ja – Fundusz Obywatelski jako finansujący projekt – autor oprogramowania) i udało się uzyskać konsensus! Autor pracuje nad poprawką, Fundusz Obywatelski zaakceptował przesunięcia środków, a ja się cieszę.

 

Spójność mojego rejestru z zakresem rejestru centralnego

Początkowo pola mojego rejestru umów obejmowały taki zakres danych, jaki mam do dyspozycji z rejestru mojej gminy oraz dodatkowych pól wynikających z konwersji i poprawy jakości danych.

Ale rozpoznanie tematu, a przede wszystkim rzut oka na art. 34a ust. 6 Ustawy o finansach publicznych skłonił mnie już na tym etapie do poszerzenia zakresu prezentowanych informacji o pola wymienione we wspomnianym przepisie.

Tym samym informacja o jednej umowie to teraz:

  • zakres danych przewidzianych dla rejestru centralnego
  • zakres danych prezentowanych w rejestrze umów mojej gminy
  • dodatkowe pola wynikające z konwersji danych

Co więcej - dla zapewnienia przejrzystości kolejność informacji jest taka, że najpierw są dane zgodne z wymogami rejestru centralnego, a potem pozostała część danych.

 

Co dalej?

Czekam na udostępnienie przez autorów oprogramowania poprawki podsumowującej dane i na wyjaśnienie błędu pobierania plików (dotyczy oryginalnego PDFa z wykazem umów).

Uparcie testuję import starając się go popsuć, żeby wiedzieć, gdzie poprawić.

Szukam dobrego szampana... ;)